lørdag 16. februar 2008

I Kina spiser de hund, og det gjoer Rasmus og Henning ogsaa...

Da har vi vaert paa tur paa egen haand i noen dager.
Dro fra Beilu, Hui sin hjemby paa tirsdag. Som dere skjoente var det rimelig kaldt der. Men koselig og artig laell!

Hadde to middager medklassekameratene til Hui. Den ene hadde som maal aa drikke Henning og Rasmus under bordet. Det gikk ikke, men Henning kastet inn haankledet og erklaerte Kinesisk seier foer han ruslet hjem. Den andre middagen var for aa sette til livs en halv hund. Kokt i Hotpot. Som vegeterianer, og hundeelsker maa jeg innreomme at det varrimelig ulekkert. Lukta ille gjorde det og. Jeg fikk en egen Hotpot der jeg kokte groennsaker og nudler.

Tirsdag tok vi bussen til Guangzhou. Dette hadde vi hoert skulle vaere et mekka for aa handle uekte varer, dette skal vaere pirathovedstaden i Kina. Men de kinesiske myndighetene har ryddet oppogsaa her. Fikk tilbud om aa komme inn i noen bakgater for aa se paa Rolex og vesker, men ellers var det ganske labert. Eneste vi kjoepte var en ullgenser til Rasmus.
Ble der i to netter, foer vi tok toget til Hong Kong.

Dette er byen for den som er glad i shopping og samtidig har alt for mange penger. Det er den komplette galskap. Hele byen er et enda stort shoppingsenter. De store designrmerkene selger som hakka moekk. Og alle folkene gaar rundt i klaer som oser penger. Og midt oppe i dette kommer vi. Etter snart 4 mnd paa reise ser vi ut som lassaroner i forhold til dem her. Etter aa ha ruslet byen i to dager paa leiting etter varme klaer til AM har vi gitt opp. Eneste vi fant var en ullgenser. Satser paa at vaaren har kommet til Beijing, og gleder meg til aa komme hjem og faa tatt paa meg noen andre klaer! Har faat shopping litt i vrangstrupen, saa det er ikke vits i aa ha store forventninger til spennende overraskelser naar vi kommer hjem...

Reiser videre til Shanghai paa mandag, saa til Beijing paa loerdag.

Det er bare 13 dager til jeg lander i Oslo. Gleder meg mer og mer! Haaper det er noen som har tid til aa moete meg den helga?? Rasmus har fortsatt ikke peiling paa naar han kommer hjem...

Hei og haa saa lenge!

7 kommentarer:

Marius Helland Sørensen-Sjømæling sa...

jeg kommer på flyplassen og møter deg! med kos og klemmer og alt som hører til! kanskje et norsk flagg også;) stor klem til dere begge( et STORT minus til Rasmus som spiste hund.....fy på seg!)

=)

Anonym sa...

Hei Ane:

Som medlem i valkomiteen til Actis, har eg fått tilbakemelding om at du er ute på farten. Har titta på bloggen, - og vert reisesjuk.
Det er altfor lenge sidan eg sjølv var ryggsekkturist i nær eit halvt år.
Flott at du har fått denne opplevinga, - som heilt sikkert vil gjera noko med deg og di oppfatning av vår snodige, norske verd.

Velkomen attende til gamlelandet!

Ole Gunnar

Anonym sa...

hei og hå. skulle gjerne vert der når du kommer, men er ikke i Oslo da :( skal til oslo i begynnelsen på april tror jeg. håper vi kan treffes da. skjønner godt du gleder deg til å komme hjemme. det er deilig å være på reise, men jammen godt å komme hjem etter på. Kan ikke si jeg misunner Rasmus den hunde middagen, jeg spiser mye rart men der hadde jeg sagt nei takk. håper dere får noe fine dager før du vender nesen hjem over. solskinn k;)

Anonym sa...

Hmm. Jeg gir Rasmus minuspoeng for å spise hund. Hunder er til for å koses og lekes med!

Hilsen en litt indignert frøken Kari Anne :)

Som før ovrig håper dere koser dere masse masse!

Anonym sa...

Nå nærmer turen seg slutt for dere. Tror dere har hatt det kjempedelig, og opplevd mye. Når dere vender nesen hjem er jeg på Den Dominikanske Republikk. Så jeg ser dere nok ikke før etter påske.

Ha det fint de siste ukene, god tur hjem og nyt påsken i Romsdal.
Klem til dere begge fra tante Kirsti

Anonym sa...

To nye kort i postkassa! Takk takk. Korktavla mi er fin, men fremdeles plass til noen fler! Gled dere til deilige Oslo! Tipper hestehovene titter opp snart. Gamle damer, skaterne og små veskehunder er framme i gatene igjen (RASMUS: det betyr ikke at du kan spise solvarme hunder selv om det står HOT DOGS på tilbud rundt om). Velkommen tilbake til Oslo i vårstemning.

Anonym sa...

Kjære, båe to!

Eg er heilt enig med deg, Ane Marte.Det gjeng ikkje an å eta hund.
Ein treng no vel ikkje å eta alt som blir framsett på bordet.
Det må no vera siste gongen, det at den slags mat blir eten. Huff og huff!
Her i Romsdalen er det regn, regn og atter regn. Litt snø har me hatt, men den fer fort. Elles har det helst vore is og glatte vegar.
Me har halde oss i ro, og Harald er ferdig på Løtane med vedhogginga. Han har mest kappa opp all veden, med god hjelp av Arne Aak og Johnny Soggemoen.
Det skal bli kjekt å få dikkon heimatt til Noregs land, og håpar at Rasmus har kome på andre tankar og at han kjem heim no, han og.Det er mindre trygt når ein reiser åleine.
Sender ein e-post til Rasmus om det, eller ringjer han!
Så må de vera så mange gonger velkomen heim til påske.

Helsing, pappa og mamma på Devoll.