tirsdag 27. november 2007

Eksamenshelvete...

(redigert utgave)

Sitter på en internetcafe i Valparaiso i Chile og svetter med eksamen. Har ikke alt for mye litteratur å ta av, og har ikke alt for mye motivasjon til å jobbe heller. Men jeg har nå fått det sammen, og satser på at det går sånn noenlunde greit.

Siden det er en stund siden sist skal jeg ta en liten oppdatering;
(Hadde egentlig lovet at Rasmus skulle faa skrive den neste bloggen, men jeg klarte ikke dy meg...)

Vi ble jo som kjent robba i Buenos Aires. Utrolig synd at det skjedde der, for det var jo en by vi var blitt veldig glade i. Har kommet over sjokket nå, men ergrer oss fortsatt over bildene som ble borte. Vi tok kopi av bildene på Ilha Grande, men har nå ingen bilder fra Buenos Aires eller Foz de Iguazu. Og vi som hadde tatt så mange fine, romantiske bilder forran den fossen... Bildet av hundelufteren med 14 bikkjer som poserte for oss i Buenos Aires er ogsaa borte, synd, for han var kjempekul!

Jaja. Sånn går det. Mendoza ble et koselig kapittel. Der ligger verdens høyeste fjell utenfor Himalaya, og det høyeste på den sørlige halvkule - Ankoncagua - nesten 7000 meter over havet. Vi leide bil en dag og dro på fjelltur opp til 3000 meter. Stod og så opp på fjellet - som var imponerende stort! Kjente ikke noe behov for å bruke 16 dager på å slite oss opp på toppen, men det var et fantastisk skue. Vi fikk kjøpt oss nytt kamera før turen, så vi kan prøve å få lagt ut litt bilder igjen når vi finner tid og teknisk mulighet.

Den andre dagen leide vi sykler og syklet fra vingård til vingård i Maipu. Dette er det distriktet i Argentina som har størst viprodukskjon, og vi fikk smake flere edle, svært smakfulle dråper...
Anbefaler Argentinske viner med Malbueq-drue - det var en fryd for ganen!

Fra Mandoza dro vi videre til Valparaiso. Etter en natt i samme trange, halvkummerlige standard som vi har hatt en stund nå bestemte vi oss for å oppgradere. Nå leier vi rom hos en engelskmann, i et stort, luftig hus, med eget bad! Det er rart så man lærer seg å sette pris på enkle ting. Det var dopapir der og! og vaskemaskin! Har skeiet ut paa matfronten og, i kveld skal vi paa byens 2. gourmetrestaurant... Rasmus har fått utforsket denne byen i to dager nå mens jeg sitter på denne nettkafeen og skriver på eksamen. Håper på å bruke morgendagen i byen sammen med han, så jeg får med meg litt av byen, for på torsdag flyr vi opp til nord, og skal inn i ørkenen. Der ligger verdens tørreste ørken - og om vi finner en varm sovepose skal vi ut på en 4-dagers ekskusjon inn i ødemarken.

Utrolig koselig med så mange hilsner og så mye sympati. Håper dere vil fortsette å sende hilsner selv om vi forhåpentligvis ikke vil trenge så mye sympati... har kjøpt ny taske, så nå er kameraet aldri langt unna. Faaans fyr. Klarer ikke helt å tilgi det der med de bildene som ble borte. Og det sureste av alt er følelsen av å bli lurt. Man blir så vanvittig irritert på seg selv!

Da får jeg vel ta meg en siste runde med oppgaven. Stor klem til alle der hjemme, fortsatt ingen grunn til bekymring - vi tar vare på hverandre og har det helt fint. Telefonene faller ut fra nettet her, så ringing er ikke noe vits, men det går fint med sms. Så det er bedre å ta kontakt enn å bekymre seg, om de skulle være noe.

Stor klem!

5 kommentarer:

Anonym sa...

...men bildene i hodene deres får tjuven aldri tak i! (...det der hørtes veldig ut som norsk fjernsynsteater, merka jeg! "Men tankene mine får du aldri!" - 70-talls....hmmmm)

Og dessuten hadde de bildene fra akkurat de stedene helt sikkert kommet til å kræsja den nye laptop'en (!) dere selvfølgelig får tak i!

Its all for the better, som han sa, inntrøndern.

Her begynner vinterkulda å bite seg fast - nordavind og minusgrader. Og vi har fått ny ventebu i Kragerø av fjordbåtselskapet - åpen bu med en og en halv vegg tilsammen - med fronten vendt ut mot - ja riktig - Bærøfjorden og nordavinden. Herlig. Regner med at vi sender samleregning i mars på sulfa (mot blærekatarr) og penicillin fra Skåtøy Vels medlemmer til fjordbåtselskapet.

Ellers er det desember og budsjettsalderinger i kommunen, så her er det mye hestebiting. Satser på at vi ror oss gjennom med skole og det hele i denne runden også....

Gleder meg til å høre om ørkenturen! Det skal jeg også gjøre når jeg blir stor.

Gørschwær vinterklem (med røde, kalde kinn og nesedrypp) til dere begge fra Evy

Anonym sa...

Tusen takk for kort! Jeg har da jaffal bilde av derre fossen - kan scanne det bildet til dere :)

Tassmus: Skulle gjerne tassa rundt i byen med deg, når Ane gjør lekser, og avslutta dagene med Mohito.

Ane: Har ikke fått eksamen din - så... Jeg skulle veldig gjerne vært med deg og - da skulle vi spilt masse masse.

Stor klem - HUSK Å ÅPNE KONVOLUTTEN DIN PÅ LØRDAG ANE.

Anonym sa...

Heisan. En liten hilsen fra reklamebransjen igjen! Synd med han derre teite tyven! Synes jeg ser og hører din agresjon over å ha bli lurt! Men som det sies her: bildet i hodet deres kan ingen ta fra dere! :) Snart er alle julegavene i havn, og DET er deilig. Ellers begynner julestemningen å komme, her har jeg pyntet til jul allerede. Bare snille barn og snøen mangler, så er jeg klar for julemat og gaver! :) Kos dere videre.

Klem.
Anne

Anonym sa...

Hei
En liten hilsen fra tante Kirsti. Hadde skrevet et langt brev til dere, og puff så forsvant det, men prøver igjen. Sitter nå på Bøler god og mett etter ha å fått servert middag av familien.

Jula begynner å nærme seg, men heldigvis har ikke stresset meldt seg ennå. Har forresten bestemt meg for å ikke mase for mye i år. Vi er ganske så spredt.Dere på loffen, pappa hos Borgny. Torill med familien hos Alfhild, jeg på Bøler før de reiser til Island 2. dag. Hva med dere, har dere planene klar for hvor dere er skal tilbringe Navidad?

Kanskje det blir stor familiejul til neste år?

Ellers godt å høre at dere har det bra. Det skal bli godt for det AM å bli ferdig med oppgave og kanskje helt nyte turen sammen med deg Rasmus.

Til nest gang - ha det godt og ta vare på hverandre. Klem til dere fra Kirsti!

Anonym sa...

San Telmo er helt fantastisk!! Nå fikk jeg lyst til å dra dit igjen også. Veldig bra å høre at dere har det fint, veldig teit at noen tok kameraet deres.

klem, Lene - som også holder på med eksamenshelvete.